Oleh : IBRAHIM ABDULLAH
Wujudnya negara kerana ada tanah,
wujudnya tanah kerana adanya rakyat atau penduduk. Justeru rakyat dan negara
berkewajipan mempertahankan tanah airnya daripada serangan pencerobohan atau
musuh. Islam mengajarkan umatnya: “Cinta tanah air itu sebahagian daripada
iman.”
Menurut perspektif Islam,
pengertian penjenayah atau penceroboh ialah seseorang yang menyerang Muslim,
begitu juga seseorang yang zimmi, dengan
tujuan mencederakan atau memudaratkan, sama ada pada tubuh badan, maruah, dan
harta. (Dr Mustafa al-Bugha, Ali as-Syirbaji, al-Fiqh al-Manhaj).
Hukum mempertahankan diri berbeza
mengikut keadaan, ada kala hukumnya wajib, dan ada kala bersifat harus
(dibolehkan), mengikut keadaan tertentu, berserta syarat-syarat tertentu.
Hukum mempertahankan diri dan
membalas serangan penjenayah diharuskan adalah kerana darurat (perkara yang
tidak dapat dielak), dan kaedah fekah ada menyebutkan bahawa, darurat hendaklah
ditentukan dengan kadarnya yang perlu sahaja (tidak lebih). - (Dr.Wahbah
az-Zuhaily, al-Fiqh al-Islamy wa Adillatuh).
Firman ALLAH SWT bermaksud :
“Oleh itu sesiapa yang melakukan pencerobohan (penganiayaan) terhadap kamu,
maka balaslah pencerobohannya itu secara seimbang (adil/sesuai) dengan pencerobohan
yang dilakukannya kepada kamu, dan bertakwalah kamu kepada ALLAH serta
ketahuilah, sesungguhnya ALLAH berserta orang-orang yang bertakwa.” (Al-Baqarah
: 194).
Makna ayat di atas menjelaskan
bahawa membalas penindasan atau pencerobohan dan serangan yang diharuskan,
adalah dilakukan dengan cara yang adil, iaitu sama kadar dan tidak berlebihan.
Tindakan mangsa yang dibenarkan syarak adalah sekadar untuk melepaskan dirinya
atau mangsa serta menghentikan serangan penjenayah, tidak lebih dari itu.
Sabda Rasulullah SAW bermaksud :
“Sesiapa yang terbunuh kerana mempertahankan hartanya, maka dia adalah syahid,
dan sesiapa yang terbunuh kerana mempertahankan darahnya (nyawanya) maka dia
adalah syahid, dan sesiapa yang terbunuh kerana mempertahankan agamanya, maka
dia adalah syahid, dan sesiapa yang terbunuh kerana mempertahankan keluarganya,
maka dia adalah syahid.” (Imam Muhammad al-Mubarakfury, Tuhfat al-Ahwadzy).
Rasulullah SAW menyebutkan lagi
sabdanya bermaksud : “Bantulah saudaramu yang zalim atau dizalimi.” Para
sahabat bertanya: "Ini kami membantunya kerana dizalimi, bagaimana pula
membantu orang yang zalim?" Jawab Baginda, “Kamu ambil kekuasaannya.”
(sekat dan halang kezalimannya). (Soheh Bukhari).
Sabdanya lagi bermaksud: “Sesiapa
yang mendapati seorang mukmin dihinakan (dizalimi) sedangkan dia mampu
membela/menolongnya, akan ALLAH hinakan (malukan) dia di hadapan sekalian
makhluk pada hari kiamat.” (Musnad Imam Ahmad Ibnu Hanbal).
Jika serangan jenayah ke atas
nyawa, sama ada bertujuan membunuh atau membahayakan tubuh mangsa seperti
memukul, menumbuk, melukakan dan lain-lain, hukumnya menurut Mazhab Syafie,
jika penjenayah bukan seorang Muslim, mangsa wajib mempertahankan dirinya.
Begitu juga hukumnya jika seseorang diserang oleh binatang buas, dia tidak
boleh membiarkan dirinya menjadi mangsa.
Manakala serangan jenayah ke atas
maruah, iaitu sama ada pemerkosaan atau bentuk-bentuk gangguan seksual
(muqaddimah zina seperti mencium, meraba dan lain-lain), hukumnya wajib mangsa
mempertahankan diri walau apa jua keadaan sekalipun, semampu mungkin, sekalipun
dibunuh atau membunuh. Pendapat ini disepakati fuqaha. (Dr Wahbah az-Zuhaily,
al-Fiqh al-Islamy wa Adillatuh).
Justeru, kita harus mempertahankan
diri dan membalas serangan penjenayah
kerana ia satu bentuk jenayah atau kezaliman, iaitu melakukan sesuatu tanpa
hak.
Fitrah manusia yang normal
sentiasa inginkan hidupnya aman tenteram dan sejahtera. Setiap orang tidak suka
diri, keluarga, apa lagi tanah airnya diganggu atau diceroboh. Islam datang
bagi memastikan setiap individu dan negara mendapat hak masing-masing dengan
adil dan saksama, lebih-lebih lagi ia diiktiraf oleh hukum antarabangsa bagi
sesebuah negara.
Firman ALLAH bermaksud: “Pada
hari ini, orang-orang kafir telah putus asa (daripada memesongkan kamu) dari
agama kamu, sebab itu janganlah kamu takut dan gentar kepada mereka, sebaliknya
hendaklah kamu takut dan gentar kepada-Ku. Pada hari ini, Aku telah sempurnakan
bagi kamu agama kamu, dan Aku telah cukupkan nikmat-Ku kepada kamu, dan Aku
telah reda Islam itu menjadi agama untuk kamu.” (Al-Mai’dah : 3).
Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/