Rabu, 13 April 2011

PENGHULU ISTIGHFAR : Mari kita amalkannya...



اللَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّى لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ ،
Ya Allah, Engkaulah Rabbku tiada Tuhan yang layak disembah melainkan Engkau
خَلَقْتَنِى وَأَنَا عَبْدُكَ
Engkau telah menciptakan aku dan aku adalah hambaMu.
وَأَنَا عَلَى عَهْدِكَ وَوَعْدِكَ مَا اسْتَطَعْتُ
Dan aku tetap di atas perjanjian dan taatsetia terhadapMu dengan segala kemampuanku.
أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا صَنَعْتُ
Aku berlindung denganMu daripada kejahatan yang aku lakukan
أَبُوءُ لَكَ بِنِعْمَتِكَ عَلَىَّ ،وَأَبُوءُ بِذَنْبِى
Aku mengakui segala nikmatMu kepadaku dan aku mengakui dosa yang aku lakukan,
فَاغْفِرْ لِى فَإِنَّهُ لا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلا أَنْتَ ،
Oleh itu ampunilah dosaku. Sesungguhnya tiada yang dapat mengampunkan dosa melainkan Engkau.

KELEBIHAN UNTUK SESIAPA YANG MENGAMALKANNYA :

Sesiapa yang mengucapkannya pada siang hari ( pagi) dengan penuh keyakinan dengannya ) lalu dia meninggal dunia pada hari tersebut sebelum petang maka dia dari kalangan ahli syurga. Dan sesiapa yang mengucapkannya pada waktu malam ( petang ) dengan penuh keyakinan dengannya lalu dia meninggal dunia maka dia dari kalangan ahli syurga.” ( riwayat Imam al-Bukhari ).

Ajal tetap akan menjemput kita satu masa nanti. Berbahagialah sesiapa yang menemui kematian dalam keadaan mengamalkan sunnah ini. Amatlah rugi sekiranya amalan yang dijanjikan dengan syurga ini kita abaikan begitu sahaja. Semoga Allah memberi kekuatan agar kita mampu mengamalkannya.

WALLAHU TA’ALA A’LAM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan