Sabtu, 27 Oktober 2012

Hikmah di sebalik ibadah korban


Oleh : FATHUL BARI

Orang-orang yang beriman akan selalu merindukan Kota Suci Makkah, tanah tumpah darah pembawa agama ini yakni Nabi Muhamad SAW. Setiap Muslim yang baligh, berakal, merdeka dan mampu, disyariatkan untuk menjejakkan kaki mereka ke tanah haram ini sekurang-kurangnya sekali seumur hidup bagi menunaikan ibadah haji.

Firman ALLAH TAALA yang bermaksud, “Sesungguhnya rumah pertama kali dibangunkan untuk (tempat beribadah) manusia ialah Baitullah, berada di Bakkah (Makkah) yang diberkati dan menjadi petunjuk bagi seluruh manusia. Padanya terdapat tanda-tanda nyata, (di antaranya) maqam Ibrahim; barang siapa memasukinya (Baitullah itu) menjadi amanlah dia; mengerjakan haji adalah kewajiban manusia terhadap ALLAH, iaitu (bagi) orang yang sanggup mengadakan perjalanan ke Baitullah. Barang siapa mengingkari (kewajiban haji), maka sesungguhnya ALLAH Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu) dari semesta alam.” (Ali ‘Imran: 96-97)

Setiap tahun lebih 20,000 umat Islam dari negara kita akan pergi ke sana menyertai jutaan umat Islam dari seluruh dunia untuk menyahut seruan haji. Ada yang menaiki kapal terbang, kapal laut, bahkan berjalan kaki. Ada yang berdikit-dikit menghimpun duit sejak usia remaja demi mencukupkan bekal haji pada hari tua.

Namun di sebalik keghairahan dan kegembiraan jemaah haji menunaikan ibadah dan mendulang pahala berganda di Masjidil Haram dan Masjid Nabawi; ramai juga umat Islam lain terpaksa memendam rasa lantaran tidak terpilih menjadi tetamu ALLAH pada ketika ini.

Walaupun tidak terpilih, umat Islam masih boleh mendapatkan keutamaan yang banyak melalui ibadah lain yang disyariatkan pada bulan Zulhijah. Salah satu yang tidak kalah besar pahala dan keutamaannya ialah ibadah korban.

Antara hikmah ibadah korban termasuklah bersyukur kepada ALLAH atas nikmat kehidupan yang diberikan.

Keduanya ialah untuk meniru teladan Nabi Ibrahim as yang diperintahkan agar menyembelih anaknya sendiri Nabi Ismail. Ini dikisahkan dalam firman ALLAH bermaksud;

“Maka tatkala anak itu sampai (pada umur yang mampu) berusaha bersama-sama Ibrahim, Ibrahim berkata, ‘Hai anakku, sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku menyembelihmu, maka fikirkanlah apa pendapatmu!’ Ia menjawab, ‘Hai ayahku, kerjakanlah apa diperintahkan kepadamu, insya-Allah kamu akan mendapatiku termasuk orang-orang yang sabar’. Tatkala keduanya telah berserah diri dan Ibrahim membaringkan anaknya di atas pelipis(nya), (nyatalah kesabaran keduanya). Dan Kami panggillah dia, ‘Hai Ibrahim, sesungguhnya kamu telah membenarkan mimpi itu’, sesungguhnya demikianlah Kami memberi balasan kepada orang-orang yang berbuat baik. Sesungguhnya ini benar-benar suatu ujian nyata. Dan Kami tebus anak itu dengan seekor sembelihan yang besar” (surah As-Soffat : 102-107)

Dalam penyembelihan korban terdapat upaya menghidupkan sunnah ini dan menyembelih sesuatu daripada pemberian ALLAH kepada manusia sebagai ungkapan rasa syukur kepada Pemilik dan Pemberi kenikmatan.

Ketiga, agar setiap mukmin mengingat kesabaran Nabi Ibrahim as dan Nabi Ismail as, yang ini membuahkan ketaatan pada ALLAH dan kecintaan pada-Nya lebih dari diri sendiri dan anak. Pengorbanan seperti inilah menyebabkan lepasnya ujian sehingga ALLAH menukarkan Ismail menjadi seekor kambing.

Keempat, berkongsi nikmat dan rezeki yang ALLAH berikan dengan orang lain pada Hari Raya Aidiladha. Ketika seorang Muslim menyembelih korbannya, maka dia telah berkongsi nikmat bersama keluarganya dengan memakan sebahagian daging tersebut. Dan ketika memberi sedekah bahagian yang lain untuk jiran-tetangga dan kerabatnya, maka dia telah berkongsi nikmat dan rezeki dengan mereka.

Kelima, ibadah korban lebih baik daripada sedekah wang yang sama nilai dengan haiwan korban.

Melihat kepada besar faedah dan manfaat kepada orang yang menunaikan ibadah korban, maka selayaknya setiap Muslim berusaha sedaya-upaya untuk melaksanakannya setiap tahun. Sebilangan ulama menyatakan ia sebagai wajib, namun dalam Mazhab Syafii ia merupakan ibadah sunat yang sangat dituntut.

Syaikh Muhammad Al Amin Asy Syinqithi mengatakan, “Janganlah meninggalkan ibadah korban jika seseorang mampu untuk menunaikannya kerana Nabi SAW sendiri memerintahkan, “Tinggalkanlah perkara yang meragukanmu kepada perkara tidak meragukanmu.”

Selayaknya bagi mereka yang mampu agar tidak meninggalkan korban.

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan