Oleh : PROF MADYA DATUK DR MOHD ASRI ZAINAL ABIDIN
CINTA adalah perkara yang tidak boleh dibuat-buat. Ia satu perasaan yang
muncul daripada lubuk sanubari. Ia lahir dalam jiwa dan diterjemahkan dalam
tindakan. Apabila seseorang itu benar-benar kasihkan kita, maka tindakan dan
sikapnya terhadap kita juga adalah lambang dan hasil daripada keindahan
cintanya. Sesiapa yang ada pasangan yang mencintainya, dia akan tahu keindahan
hubungan yang dibina atas cinta.
Lihat cara suami atau isteri anda melayan anda, maka anda dapat mengukur
tahap cintanya kepada anda. Lagi dalam kasihnya, lagi indah hubungan dan
sikapnya terhadap anda.
Justeru, hendaklah dibezakan antara kehendak seks antara pasangan dan
cinta. Seks ada yang berteraskan nafsu semata-mata dan ada yang merupakan
gabungan antara cinta dan nafsu. Seseorang yang ghairah seksnya, bukan bererti
dia penuh cinta. Namun, cinta yang mendalam membawa kepada hubungan seks yang
indah. Ini boleh diibaratkan macam pemberian wang bantuan oleh sesebuah
kerajaan kepada rakyat. Pemberian itu bukan semestinya menggambarkan cinta
kerajaan kepada rakyat. Boleh jadi ia sekadar nafsu ingin berkuasa dan
pemberian itu demi melangsaikan kehendak dirinya. Rakyat yang menerima bantuan
juga bukan semestinya mencintai kerajaan yang memberi. Dia sudi menerima kerana
merasakan itu haknya, ataupun dia memerlukannya tapi jiwanya mungkin menyumpah
dan menyampah. Persis seperti hubungan antara suami isteri yang hidup dalam
keadaan keterpaksaan tapi penuh kebencian.
Pelacur
Namun tidak boleh dinafikan betapa ramai yang tertipu lalu menganggap
setiap hubungan seks itu tanda cinta sehingga gagal membezakan antara pelacur
yang menanti upah dan isteri yang menanti pahala dan takutkan dosa.
Demikian, ada rakyat dalam dunia ini yang menganggap setiap pemberian
kerajaan itu tanda cinta kepada mereka sedangkan mereka lupa pemberian itu
tidak dibina atas kejujuran cinta, sebaliknya atas upah sokongan dan undi.
Pun begitu, pelacur kadangkala kurang buruk daripada sesetengah kerajaan
atas muka bumi ini kerana pelacur mengambil upah daripada hasil dirinya.
Sementara pemimpin dan kerajaan yang menipu mengambil wang negara dan rakyat
yang dibahagikan sesama sendiri terlebih dahulu dan sedikit pemberian untuk
rakyat sambil berlagak seolah-olah wang tersebut daripada poket peribadi
mereka.
Adapun hubungan seks halal yang penuh cinta itu melahirkan kepuasan jasmani
dan rohani. Tiada pemberontakan dan penuh kedamaian. Ia seperti sebuah kerajaan
yang cinta akan rakyat. Amanah terhadap pengurusan negara. Harta negara bukan
habuan untuk isteri dan keluarga mengaut kekayaan yang gila-gila. Negara
diuruskan dengan sebaiknya dengan penuh keikhlasan sehingga rakyat terasa
kejujuran itu. Kejujuran itu menimbulkan rasa cinta rakyat kepada diri
pemerintah. Pemerintah mengawal negara
daripada ancaman luaran dan juga dalaman. Ancaman musuh yang terang, dan juga
orang sekelilingnya yang kadang kala lebih memusnahkan kekayaan negara
dibandingkan mereka yang digelar ‘musuh’.
Isteri dan kroni
Betapa ramai pemerintah yang dibenci kerana tingkah laku isteri dan kroni.
Inilah ancaman dalaman yang meragut peluang dan kesempatan sehingga kekayaan
negara tertumpu dalam tangan mereka. Hanya pemerintah yang amanah dan cekap
sahaja dapat menguruskan negara daripada ancaman luaran dan dalaman ini.
Hasilnya, kasih sayang rakyat dan kesetiaan lahir dalam tindakan para pegawai
kerajaan dan rakyat bawahan. Kata Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah r.h (meninggal
728H) dalam kitabnya As-Siyasah asy-Syar’iyyah fi Islah ar-Ra’i wa
ar-Ra’iyyah: “Tidak boleh para pemerintah membahagikan harta negara
mengikut nafsu mereka seperti mana seorang pemilik harta membahagikan harta
miliknya. Sebaliknya, para pemerintah hanyalah pemegang amanah, wakil dan
utusan. Mereka bukan pemilik harta. Ini seperti yang Nabi SAW sabda: “Aku, demi
ALLAH SWT tidak boleh memberi (harta awam) ataupun menghalang seseorang. Aku
hanya pembahagi yang meletakkannya di mana sahaja aku diperintahkan”. Ini
diriwayatkan oleh al-Bukhari daripada Abu Hurairah R.A.”
“Inilah rasul Tuhan semesta alam yang memberitahu bahawa dia tidak
mempunyai hak menghalang dan memberi dengan kehendak dan pilihannya seperti
mana seorang pemilik harta yang boleh berbelanja dengan hartanya, dan seperti
raja-raja yang memberikan kepada sesiapa yang mereka suka. Sebaliknya dia
(Rasulullah SAW) hanya seorang hamba ALLAH SWT, membahagikannya mengikut arahan
ALLAH SWT. Dia meletakannya di mana yang ALLAH SWT perintahkan”. Sambung Ibn
Taimiyah lagi: “Demikian apabila seseorang berkata kepada (Khalifah) ‘Umar bin
al-Khattab: “Wahai Amir al-Mukminin! Andainya engkau tambah peruntukanmu dari
harta ALLAH SWT (harta negara). Jawab ‘Umar: “Tahukah engkau apakah bandingan
antara aku dan rakyat? Ia umpamanya satu kaum yang berada dalam satu perjalanan,
lalu mereka menghimpunkan harta mereka kemudian mereka menyerahkannya kepada
seseorang untuk membelanjakannya untuk mereka.
Apakah halal untuk lelaki itu mengutamakan dirinya dengan menggunakan harta
mereka?.” Lagi kata Ibn Taimiyyah: “Pernah dibawa kepada ‘Umar bin al-Khattab
R.A harta yang banyak dari bahagian khumus (bahagian dari rampasan perang).
Kata ‘Umar: “Sesungguhnya tentera telah menunaikan amanah”. Kata mereka yang
hadir kepada ‘umar: “Sesungguhnya engkau telah menunaikan amanah kepada ALLAH
SWT, maka mereka pun menunaikan amanah kepada engkau. Jika engkau mengambil
harta negara sesuka hati, begitulah juga mereka akan lakukan” [m/s 51- 52.
Kuwait: Dar al-Arqam (1406H)]
Teladan
Daripada jawapan rakyat kepada Khalifah ‘Umar bin al-Khattab, kita dapat
tahu bahawa antara punca utama rakyat bawahan tidak amanah, setia dan jujur
kepada negara dan harta awam adalah disebabkan pemimpin yang tidak amanah. Jika
pemimpin itu amanah, pasti rasa cinta dan setia kepada negara akan bersemarak
dalam jiwa rakyat jelata. Justeru jangan hairan jika kita lihat rakyat di
negara-negara maju rakyat mereka lebih sayangkan negara dibandingkan
negara-negara umat Islam yang pengurusan kepimpinannya tidak jujur dan khianat.
Hilang ataupun terhakisnya semangat patriotik dan setia kepada tanah air,
sebahagiannya hasil daripada tindak tanduk kegelojohan golongan atasan mengisi
tembolok sendiri. Apabila golongan atasan memiliki kekayaan yang zahir pada
diri, ‘isteri’ dan anak dengan kadar yang tidak masuk akal dan sangat luar
biasa, maka rakyat kesusahan mula membenci para penguasa mereka.
Sekalipun jika ada yang mendakwa kekayaan itu hasil menabung daripada
kecil, tetapi itu hanya ungkapan untuk memperbodoh rakyat jelata.
Apabila datang musim maulid kita bercakap tentang Nabi SAW dan teladan
dalam kepimpinan, namun dunia umat Islam masih terlalu jauh. Nama Nabi SAW
hanya sekadar untuk modal politik menyedapkan bicara di hadapan rakyat. Di mana
Nabi Muhammad SAW dan kepimpinan negara umat Islam kita? Semasa peperangan
Badar, tentera Islam mempunyai jumlah kenderaan yang begitu terhad. 70 ekor
unta terpaksa dikongsi oleh tiga ratus beberapa belas orang tentera. Nabi SAW
berkongsi dengan ‘Ali bin Abi Talib dan Abu Lubabah.
Memandangkan kedudukan Nabi SAW dan mereka berdua lebih muda daripada Nabi SAW maka mereka meminta agar Nabi SAW
sahaja yang menggunakan unta tersebut. Namun, dengarlah jawapan Nabi SAW kepada
mereka: “Tidaklah kamu berdua lebih kuat daripadaku, dan tidak juga aku orang
yang paling kurang memerlukan pahala dibandingkan kamu berdua” (Riwayat Ahmad,
Ibn Hibban dll. Hadis bertaraf hasan).
Demikianlah pemimpin yang berkongsi perasaan dan keadaan rakyat. Maka daripada
situ suburlah cinta dan setia antara
rakyat dan pemimpin. Teruruslah negara, hiduplah kedua-dua pihak dalam keadaan
cinta dan setia.
Pemimpin bukan “pelacur” yang menjual diri untuk mendapat upah. Pemimpin
tidak boleh menipu rakyat dengan pemberian yang mengaburkan untuk mendapatkan
undi sedangkan kesemua itu tidak dibina atas cinta dan kejujuran terhadap
negara.
Sumber :
MINDA TAJDID (DRMAZA.COM)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan