Oleh : PROF DR SIDEK BABA
Seseorang yang bernama Islam,
aqidah tauhid merupakan perkara utama dalam kehidupannya. Ibarat sebatang
pokok, kekuatan pokok itu bergantung kepada akarnya. Akar itu ibarat aqidah
tauhid yang menyebabkan pokok itu hidup subur.
Kesuburan aqidah tauhid terkait
rapat dengan isu ibadah kita. Yang kita sembah, amalkan dalam hidup, yang kita
syukuri, yakini adalah ALLAH. ALLAH sebagai Pencipta satu-satunya bukan dua
bukan tiga.
Aqidah tauhid merintis jalur
kesatuan dalam ibadah. Apa saja ibadah yang dilakukan ia terhubung dengan ALLAH
Yang Satu. Ibadah itu kita lakukan dalam satu kesatuan. Baik solat, siyam,
fikir dan zikir dalam erti kata yang luas semuanya terhubung dengan ALLAH. Ia
menjadikan manusia taqarrub ilallah atau dekat dengan ALLAH. Ia tidak boleh terpisah
dan bergerak sendiri-sendiri.
Apabila ibadah itu terhubung dengan
pekerjaan, kerja itu kita lakukan kerana ALLAH iaitu ikhlas. Apabila sesuatu
kerja dan amanah kita lakukan dengan ikhlas, hikmahnya akan kembali kepada kita
juga.
Umpamanya kita berjual beli
sebagai sumber ibadah dengan jujur dan ikhlas, keuntungan yang diterima adalah
sumber barakah. Bila ini terjadi sumber rezeki itu dimanfaatkan kepada keluarga
dan keluarga mendapat manfaat dari rezeki yang halal dan tayyib.
Aqidah tauhid ini juga terhubung
dengan syariah. Syariah ialah jalur pedoman supaya insan Islam berada dalam
lingkungan hidup yang terizin dan sentiasa dalam reda ALLAH.
Faktor syariah ini sangat penting
dalam menentukan pola perlakuan, tabiat, watak dan corak kehidupan manusia.
Apabila manusia hidup dalam syariat ALLAH, dirinya sentiasa berada dalam
keadaan maaruf dan sentiasa ingin menyumbang ke arah kebaikan dan kesejahteraan
manusia.
Lebih-lebih lagi apabila maqasid
syariah itu bermaksud memelihara kepentingan Deen atau agama sekali gus menjaga
kemaslahatan agama dan kaitan dengan penganutnya supaya imej Islam perlu teguh
dan utuh.
Oleh itu pancaran aqidah tauhid
yang terlihat dalam keyakinan dan cara hidup menjadi asas penting pemeliharaan
terhadap agama kerana pada diri orang-orang Islam terdapat sumber teladan untuk
dijadikan ikutan.
Menjaga agama dalam maqasid
syariah adalah terlalu penting dijadikan keutamaan kerana Islam itu agama
dakwah. Ia mengajak, memanggil dan menyeru orang lain tentang tatacara dan
tatahidup murni yang boleh dijadikan sumber teladan dan jalan ikutan.
Rasulullah SAW memiliki kualiti
manusiawi yang tinggi. Daripadanya terdapat qudwah hasanah dan contoh terbaik
bagaimana sunnahnya dijadikan pedoman dan ikutan. Apabila manusia memiliki
sumber contoh dan ikutan ia tidak akan kehilangan arah hidup dan sentiasa dekat
dengan ALLAH.
Aqidah tauhid juga amat rapat
hubungannya dengan akhlak. Akhlak Rasulullah SAW dihubungkan sebagai khuluq
al-Quran (akhlak al-Quran) di mana ia seolah-olah al-Quran yang hidup dalam
diri, pernyataan dan amalan. ALLAH mengutus Rasulullah SAW atas maksud untuk
menyempurnakan akhlak manusia.
Apabila aqidah tauhid manusia
mantap, menjadikan akhlak Rasulullah SAW sebagai sumber ikutan, manusia
memiliki sifat taat. Taat membawa asas kepatuhan dan ketundukan dan ia
mendukung sifat kehambaan yang tinggi. Ia menjadi asas terbinanya sifat
ibadullah dan ibadurrahman.
Sifat ini sangat penting kepada
manusia kerana darinya memiliki kualiti ihsan yang tinggi. Ihsan atau
'God-Conciousness' meletakkan perbezaan antara Islam dan bukan Islam.
Sifat ihsan seperti disebut
Rasulullah SAW menghubungkan amal manusia dengan Pencipta.
“Meski apabila kita melakukan amal
baik, kita tidak melihat ALLAH, tetapi ada keyakinan di hati ALLAH melihat
kita”. Inilah asas kekuatan bagi seorang muhsin yang sentiasa mendamba diri
kepada ALLAH SWT dengan rasa kekudusan dan keikhlasan untuk mendapatkan reda-Nya.
Oleh itu kehebatan aqidah tauhid
tidak saja dirasakan kepada keyakinan diri tetapi mampu diterjemahkan dalam
amal.
Sebagai seorang Islam tidak saja
produktiviti rohaniah kita tinggi dengan tahajjud, qiyam dan seumpamanya tetapi
juga produktiviti amaliah dapat dimanifestasikan dalam proses keilmuan, dakwah
dan tarbiyyah sehingga cemerlang dalam pengurusan diri dan juga sistem.
Hakikatnya apa yang kita lakukan
ikhlas kerana ALLAH hikmahnya kembali kepada manusia semula. Kebaikannya adalah
berpulang kepada manusia dan mensejahterakan orang lain.
Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan